Themabijeenkomst energietransitie Ruinerwold 29/3

FNV Zuidwest Drenthe – Noordwest Overijssel organiseert op dinsdagavond 29 maart om 20.00 uur een bijeenkomst over de energietransitie in de Buddingehof te Ruinerwold.

We willen minder gebruik gaan maken van fossiele brandstoffen (aardolie, steenkool, aardgas) en meer hernieuwbare energie (windenergie, zonne-energie, groen gas) gaan gebruiken, daarbij zetten we in op een efficiënter gebruik en minder verspilling. Actueel zijn: beschermen milieu (o.a. stikstof) en de energiecrisis (stijgende prijzen brandstoffen).

Maar hoe moeten we verduurzamen en wat zijn de gevolgen. Wij informeren u over: duurzame energie (zonnepanelen, groen gas, windmolens), maatregelen in de woningen (isoleren, warmtepompen) en de gevolgen voor het distributienet (verzwaren).

De transitie heeft diverse financiele gevolgen, wie krijgt de rekening straks.... Wat kunt u verwachten van uw verhuurder, de gemeente en het rijk.

4 deskundigen verzorgen inleidingen: de heren Bert Schepers (adviseur duurzaamheid gemeente De Wolden), Eddy Veenstra (directeur energiebedrijf Rendo), Marijn Schouls (Woonconcept) en Bas van Weegberg (deskundige FNV). Zij gaan in op de achtergronden, het beleid en de laatste ontwikkelingen. Vervolgens vindt een forumdiscussie plaats onder leiding van de heer Jan Bouwknegt, er is ruimte voor het stellen van vragen en geven van uw mening.

Stellingen tijdens de discussie

- maandelijkse kosten en is de investering haalbaar voor de huurder (energiearmoede) en de eigenaar

- zonnepanelen eigen dak/cooperatie/zonneakkers;

- groen gas/waterstof/kernenergie.

De thema-avond is toegangelijk voor FNV-leden en belangstellenden. Het adres van dorpshuis Buddingehof: Dijkhuizen 66, 7961 AM Ruinerwold. Bij het dorpshuis is voldoende parkeergelegenheid. Met openbaar vervoer komt u via Qbus lijn 32 bij de Buddingehof. Graag vooraf aanmelden via lokaalrkgroningen@fnv.nl.