actie SW medewerkers raadsvergadering Staphorst 19 april 2016

Op 19 april 2016 gaat een grote groep FNV leden de raadsvergadering van de gemeente Staphorst bezoeken. Aanleiding voor het bezoek: de ontwikkelingen rond het Sociaal Werkvoorzieningsbedrijf Reestmond uit Meppel. De deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling (gemeenten Meppel, Westerveld, De Wolden en Staphorst) nemen in de komende periode belangrijke besluiten over de toekomst van Reestmond.

De gemeenteraad van De Wolden heeft een motie aangenomen om uittreding uit Reestmond te onderzoeken. Een  uittreding kan veel gevolgen hebben voor de medewerkers, waarvan een deel uit de gemeente De Wolden afkomstig is. Bij de medewerkers heerst onbegrip en onrust. Uittreding kan De Wolden miljoenen gaan kosten. In de gemeenten Meppel en Westerveld wordt ingezet op de continuiteit van Reestmond, zoals blijkt uit de instemming van de raad met een motie om de contracten van tijdelijke medewerkers om te zetten naar vaste dienstverbanden.

De raad van Staphorst moet nog een besluit nemen en heeft daarmee de sleutel voor de toekomst van Reestmond in handen. Ook  inwoners uit Staphorst maken gebruik van het begeleid en beschut werken bij Reestmond. De FNV leden willen met hun aanwezigheid laten zien dat een sociale keuze met toekomst voor de medewerkers van Reestmond belangrijk is. Dit begint met het omzetten van tijdelijke naar vaste dienstverbanden.